Fogaras: Ciortea gerinc

Activities Activities: Mountaineering
Seasons Season: Spring

Fogaras: Ciortea gerinc

Öten vágtunk neki e gyors egynapos kalandnak szombaton, a Fogaras havasokban. Ketten Csíkszeredából (Boti és Árpi), hárman Sepsiszentgyörgyről (Zsombi, Szeró és én). Felhős kora reggel indultunk Poiana Neamtului menedékháztól (706 m / 6,30 h), autónkat elhagyva egy jó ingyenes parkolóban . Igyekeztünk ahogyan csak lehetett, az volt a terv, hogy az esetleges délutáni eső előtt biztonságos helyre térjünk vissza. Persze a gerinc lejárása után. Kellemes, túrázásnak megfelelő időben volt részünk, nem panaszkodhattunk. Gyors menetelésünknek köszönhetően hamarosan a Barcaciu menedékházba toppanhattunk, ahol síri csend fogadott. Még a gondnokokat is mi ébresztettük fel (1550 m / 8,00 – 9,00). Elfogyasztottuk reggelinket, majd egy rövid traccsolás a gondnokkal, elmeséltük útitervünket, ezzel továbbálltunk.
Kék pont jelzést követtük, amely 100 m szintkülönbségvesztés után bevezetett a Feleki- (Avrig) völgybe. Pontosan a hóolvadás időszakában vagyunk, láthattunk örjöngő megduzzadt vizeket, nagy robajjal zúgtak lefele a völgyön. Az erdőhatárt is elértük, ekkorra a felhőplafon is felemelkedett és lehetőségünk volt rápillantani a környező csúcsokra. A glaciális völgy két teraszán másztunk ki és máris a Feleki-tó (Lacul Avrig) partján pihenhettünk (2007 m / 10,50 – 11,15 h). A tó jeges vizét csodáltuk és a fölötte magasodó Ciortea gerincet, amely turánk célpontja volt.
A hideg szél sürgetett, hogy minél hamarabb hagyjuk el a tó környékét, igaz nem is pancsolni jöttünk ide. A főgerincjelzésen kimásztunk a Feleki-nyeregbe (Portita Avrigului), ahonnan kezdődött a Ciortea-gerincre való beindulás (2190 m / 11,45 h). Az időjárás velünk tartott, a gerincre való felmenetelkor gyenge havazóban is volt részünk, így egyikünk rá is zendített egy karácsonyi dalra. Nem veszélyezetett semmiféle komoly felhő, sőt a Nap is néha ránk köszöntött. Egy nagyobb emelkedő után pontosan ráláthattunk az alattunk levő Feleki tóra, majd innen az útszakasz nehezebbé vált. Egy rövid éles gerincrészlet után, meredek kaptató következett egészen a csúcsig. Hatalmas kőtömbök között kellett mászkálni, nagyon jó fogásokkal fűszerezve. Csupa élvezet volt. A Ciortea gerincnek három csúcsa van, nagyon közel egyik a másikhoz, amelyeket egy éles gerinc köt össze. A Ciortea I-re kiérve bevárva társainkat, tovább is álltunk a Ciortea II-re, ahonnan szebb kilátásban reménykedtünk a Negoj irányába. Nem is csalódtunk, gyorsan elkészítettük csoportképünket (2427 m / 13,10 h). Fantasztikus kilátásban volt részünk keletre a Negoj, Lespezi csúcsokkal, de még a Moldoveanut is felfedeztük. Nyugatra egészen a Lotru és Szebeni-havasok csúcsait pillanthattuk meg.
A rövid meditálás után folytattuk a gerincen az utunkat. Következett egy nagyon keskeny és enyhén emelkedő gerincrész, amelyet a déli oldalban másztunk ki egy rövid repedésen. Így elértük a gerinc utolsó csúcsát a Ciortea III-at. Erről egy meredek ereszkedő következett a Garbova nyugati nyergéig, ahol ismét ráálltunk rövid időre a főgerincjelzésre. Kikerültük a Garbova sziklás csúcsát, majd a keleti nyereg után elhagytuk a főgerincet és a piros keresztre váltottunk, amely a Barcaciu gerincen fut le. Előszőr is áttraverzáltunk a Scara-csúcs alatt, itt kemény szélben volt részünk. Lassan kiértünk a Barcaciu-gerincre, ezen kényelmesen lesétálhattunk a menedékházig (1550 m / 15,20 – 16,40). Itt hatalmasat pihentünk, megettünk minden kajánkat, elbeszélgettünk a gondnokkal, megsimogattuk az állatait és amikor a lustaság már nagyon elfogott, el kellett hagynunk a terepet ha haza akartunk jönni. Gyorsan leereszkedtünk az autóhoz és rövid időre búcsút vettünk a Fogarastól (706 m / 17,30 h). És megszületett egy szép következő terv...... 