So after having played long and extensive investigations, we solve the tangle and the skein Tornalla is true that is of 1100, but the story has to be set in 1050 AD or so. Because the bridge of 1668 appears to be the
, while the first to enter at Vessona he had to use a wooden walkway suspended on the abyss dramatically. And Mister Bétein has never existed, or if it is, turns out to be another person entirely foreign to this History which, after the research done, it is no longer a Legend. Incidentally of Bétein the Aosta Valley is full and then the error is almost justified though overflowing more than 600 years. The real Mr. Bétein actually called Béteind (why Betenda and not Beteina) and lived precisely between the years 1000 and 1100, more or less. Vassal of the Lords of Quart, he was smitten with the beautiful Princess of Oyace for which agonized. But was not reciprocated in giving of Love. Another someone, that in the country no one knew nor wanted to know, it seemed like presentes the same analogous symptoms. He turned silent, and always dressed in black with his head down and when he could glanced from under almost diabolical, to the beautiful Chatelaine, who was fond of these glances and occasionally even seemed to respond with a half smile. But only half. The story now turned on the mouths of all the gossips of Oyace and all had found a way to survive the boredom, enveloping everyone is forced to live here. Especially in the XI° Century. Both were discovered and try in vain to escape into the night but were quickly tracked down and captured. The noble Family
, unable to bear more of these slanders, astutely forced the two Courtiers to compete in a hard duel; a really mortal combat that was to skip the
from one bank to another. From shore to shore with no insurance along the entire riverside with no embankment. No brainer! They say that Mister Béteind managed to save himself by saving, while the "Stranger", failing but survived, he was again seized and bound naked on a board covered with salt. Then came a flock of sheep, while to the Béteind was given the grace, so did not scare anyone because everyone knew the intentions of the Lady of a castle. For his brave and prodigious leap obtained that the bridge was dedicated to him. Indeed and better still they rebuilt it brand new. But the Chatelaine did dedicate
Così, dopo avere svolto lunghe ed approfondite indagini, abbiamo sciolto la matassa. Vero che la Tornalla é del 1100, ma la storia deve essere ambientata nel 1050 dopo Cristo o giù di lì. Perché il ponte del 1668 risulta essere il
, mentre prima per entrare in Vessona si doveva utilizzare una passerella vertiginosamente sospesa sull'abisso. Ed il Signor Bétein non é mai esistito, oppure, se lo é, risulta essere un altra persona completamente estranea a questa Storia che, dopo le ricerche effettuate, non é più una Leggenda. Daltronde di Bétein la Valle di Aosta é piena e quindi risulta quasi giustificato l'errore, anche se debordante di oltre 600 anni. Il vero Signor Bétein si chiamava in realtà Béteind (ecco perché Betenda e non Beteina) ed era vissuto precisamente tra l'anno 1000 ed il 1100, più o meno. Vassallo dei Signori di Quart, si era invaghito della bella Principessa di Oyace per la quale spasimava. Ma non era ricambiato in elagizione d'Amore. Un altro tizio, che in paese nessuno conosceva e neppur voleva conoscere, sembrava che ostentasse la stessa sintomatologia. Girava silenzioso, vestito di nero e sempre a testa bassa e quando poteva lanciava uno sguardo da sotto, quasi diabolico, verso la bella Castellana, che si compiaceva di queste occhiate e di tanto in tanto sembrava perfino rispondere con un mezzo sorriso. Ma solo mezzo. La storia ormai girava sulle bocche di tutta Oyace e le malelingue avevano trovato il modo di sopravvivere a quella noia mortale, che avvolge chiunque é qui costretto a vivere. Soprattutto nello XI° Secolo. Entrambi vennero scoperti e cercarono invano di scappare nella notte ma furono presto rintracciati e catturati. La nobile Famiglia
, non sopportando più queste maldicenze, astutamente obbligò i due a sfidarsi in un duello. Un duello mortale che consisteva nel saltare la
da una sponda all'altra. Raccontano che Mister Béteind riuscì a saltare salvando se stesso, mentre lo
, non riuscendo ma sopravvivendo, venne nuovamente preso e legato nudo sopra un asse ricoperto di sale. Poi avvicinarono un branco di pecore, mentre al Bèteind venne concessa la grazia, tanto non faceva paura a nessuno poichè tutti conoscevano le intenzioni della Castellana. Per il suo salto coraggioso e prodigioso ottenne che il ponte gli venisse dedicato. Anzi lo ricostruirono nuovo di zecca. Ma la bella Principessa fece dedicare la
This is Story but have converted into a Legend. Yet it is true. When neighboring the Petit and at the Grand Haury, really little Hamlets, Evening falls, the local People immediately locks herself at home bolting doors and windows. Even in the midsummer. Not because it gets cold, but because they start to
wander the Ghosts. Much worse than in more famously renowned English or Scottish castles, because there the
Phantoms & Spectres are shy and remain locked in the house, going for a walk, at most, amongst the corridors and on the balconies. Here, however, they are much more uninhibited and wander from wood to forest and from this the woods terrorizing the poor inhabitants. They have even asked for help to the Vatican which there sent them two Popes. At
Les Combes, just above the Gr. and Pt. Haury and a short walk to the remains of the terrible Castle Montmayeur or Montmajeur (Mount Major) flanked by his horrible Tower. Round and even fully standing. Above the
"tumultuous" entrance to Valgrisa.
But we proceed with order and slowly, or we may make a big fuss. Meanwhile, what center the Valgrisenche and its inhabitants? An old story, because those of Les Combes, at the foot of the Becca del Merlo or Chamin, Grand Revers and Becca di Tos not feel they belong neither to those of Valgrisenche to the West and even to those of Rhemes Valley to East. I am an almost independent
"Republic" on its own that depends below Arvier Common. As those of Planaval on the opposite side and at the slopes of Mount Paramont that in the past were with the cattle more towards La Thuile than in Valgrisa. Through the Barracks and the Lac de Fond and Planaval Pass. They prefer to be both the
"Southerners" in the zone of Arvier not the
"Northerners" of Valgrisenche although, paradoxically, they are placed and live in the
"Envers" which is the area less exposed to the sun over the course of Dora Baltea. And then, those of Valgrisa are too
"French" with their Col du Mont towards Tarentaise and Great Sassière now bordering the Vanoise.
The Story begins in the XV° Century by the Lords of Haury that in that period we had also built the beautiful Bell Tower with octagonal spire in Valgrisenche. The origins of this noble family are very uncertain but most likely is linked with that of the Barons of Avise who had family ties with another twenty noble families of the Valley of Aosta. Rich and powerful got the titles of Lords of Arvier and, up the hill, even of Runaz or Ruinaz, Bloney, Liverogne, Planaval, Valgrisenche and also the famous and horrible
Montmayeur.
But then Montmayeur with its castle square topped by a tower, strangely round, already existed?Certainly and he dominated the entrance in Valgrisenche influencing the passage of all. ncluding various Armies from the hordes of Huns, to those of the Visigoths, Lombards, Hungarians, Russians, Austrians and especially the Gauls and the French. The prudent Romans turned off toward the Little St. Bernard Pass, then this is not their work because they built always towers square and not round. Then the local People of Salassians? Neither, because they were not building never towers and castles or, at least, not if it is ever found any nowhere. But then, before the Catholic Haury's Lords and Avise's Barons who built these places? Here's the sudden starts to open the Curtain and to emerge a hard and cruel Truth.
It was a gathering of the Devils who hang out in the Haury doing prisoners the poor passers, torturing them and then plunging them into the Abyss. And those who passed below to and by Ravoire going down or going up the Valgrisa? They have fun pulling in head cyclopean boulders. When in 1492 Avise's Barons, marrying Giovannina with Peter de la Mothe Arvier, retreated in their castle in the valley floor and in 1729 died the last Baron Francis Gaspar, an
Angel came and destroyed the Castle but could not with Tower.
Because the Devils never die ...
Questa é Storia ma l'han convertita in Leggenda. Ma vera. Quando al Petit ed al Grand Haury cala la Sera, la Gente subito si chiude in casa sbarrando porte e finestre. Anche d'estate. Non perché faccia freddo, ma perché inizian a
gironzolar Fantasmi. Molto peggio che nei castelli inglesi o scozzesi, perché lì gli
Spettri son timidi e restan chiusi in casa, andando a spasso, al massimo, per corridoi e balconi. Qui invece son molto più disinibiti e vagano dal bosco alla foresta e da questa ai boschi terrorizzando i poveri abitanti. Questi han persino chiesto aiuto al Vaticano che ha lor inviato due Papi. Lì a Les Combes, appena sopra il Grand ed il Petit Haury ed a due passi di ciò che resta del terribile Castello di Montmayeur o Montmajeur (Monte Maggiore) affiancato dalla sua orribile Torre. Tonda e pienamente in piedi. Sopral
"tumultuoso" ingresso in Valgrisa.
Ma procediamo pian pian e con ordine, altrimenti rischiamo di far 'na grande confusione. Intanto, cosa centrano la Valgrisa ed i suoi abitanti? Una vecchia storia, perché quelli di
Les Combes, ai piedi della Becca del Merlo o di Chamin, del Grand Revers e della Becca di Tos non si senton d'appartenere né a quelli della Valgrisenche ad Occidente e neppure a quelli della Val di Rhemes ad Oriente. Son una
"Repubblica" a sé stante che dipende dal sottostante Comune d'Arvier. Come quelli di Planaval sul versante opposto ed alle pendici del Mont Paramont che nei tempi passati andavano col bestiame più verso La Thuile che non in Valgrisa. Attraverso le Baracche, il Lac de Fond e Passo di Planaval. Preferiscono entrambi esser
"Sudisti" dell'area d'Arvier che non
"Nordisti" della Valgrisa anche se, paradossalmente, son collocati ed abitano l'
"Envers", ovvero la meno esposta al sole rispetto al corso della Dora. E poi, quelli della Valgrisa son troppo
"Francesi" col loro Col du Mont verso la Tarentaise e la Grande Sassière ormai al confine con la Vanoise.
l'Istoria inizia attorno al XIV° Secolo coi Signori d'Haury che in quel periodo avevan costruito anche il bel campanile a cuspide ottagonale a Valgrisenche. L'origini di questa Nobile Famiglia son alquanto incerte ma probabilmente si lega con quella dei Baroni d'Avise che avea legami di parentela con un'altra ventina di famiglie nobili della Val d'Aosta. Ricca e potente, ottenne i titoli di Signori d'Arvier e, risalendo la collina, di Runaz o Ruinaz, Bloney, Liverogne, Planaval, Valgrisenche ed anche del famoso ed orrido
Montmayeur.
Ma allora Montmayeur con il suo Castello quadrato sormontato da una torre, stranamente tondeggiante, già preesisteva? Certo e dominava l'ingresso nella Valgrisenche condizionando il passaggio di tutti. Comprese le varie Armate a partire dalle orde degli Unni, a quelle di Visigoti, Longobardi, Ungheresi, Russi, Austriaci e soprattutto Galli e Francesi. I Romani, prudenti, giravan largo verso il Piccolo San Bernardo e poi questa non é lor opera perché costruivano torri squadrate e non tonde. Allora il Popolo locale dei Salassi? Neppure, perché non costruivan torri e castelli o, almeno, non se n'é mai trovata alcuna in nessun posto. Ma allora, prima dei Cattolici Signori d'Haury e dei Baroni d'Avise chi costruiva in questi posti? Ecco che all'improvviso incomincia ad aprirsi il Sipario ed ad emergere una dura e cruda Verità.
L'era 'na congrega di Diavolacci che bazzicavan l'Haury facendo prigionieri i poveri passanti, torturandoli e poi precipitandoli nell'Abisso. E quelli che passavan sotto da e verso la Ravoire scendendo o risalendo la Valgrisenche? A lor si divertivan tirar in testa ciclopici macigni. Quando nel 1492 i Baroni d'Avise, sposando Giovannina con Pietro de la Mothe d'Arvier, si ritiraron nel lor castello sul fondovalle e nel 1729 morì l'ultimo Barone Francesco Gaspare, passò un
Angelo e distrusse il Castello ma non riuscì con la Torre.
Perché i Diavoli non muoion mai ...
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