Preparations Elbrus climbing (DUTCH!!!!!)

Regional discussion and conditions reports for Europe. Please post partners requests and trip plans in the Europe Climbing Partners section.
User Avatar
Nigel Lewis

 
Posts: 139
Joined: Thu Feb 16, 2006 11:25 pm
Thanked: 0 time in 0 post

by Nigel Lewis » Sat Oct 27, 2007 5:08 pm

Good overall fitness counts for a lot on big mountains.
Get plenty of miles done with a pack on your back, plus running and weights.

N

User Avatar
HeyItsBen

 
Posts: 364
Joined: Sat Jan 24, 2004 3:22 am
Thanked: 9 times in 9 posts

by HeyItsBen » Sat Oct 27, 2007 9:53 pm

I climbed Elbrus last August and found it to be relatively easy. A good fitness level is a must, but you certainly do not need to be super-human. A few people I went with were in much poorer shape than I, they still made the summit, it just took them a few extra hours :)

User Avatar
cabouckaert1

 
Posts: 107
Joined: Sat Dec 09, 2006 1:47 pm
Thanked: 1 time in 1 post

by cabouckaert1 » Sun Oct 28, 2007 12:58 pm

I was in a similiar situation to you last July when I climbed Elbrus, went with a group of friends, none of us had anything beyond very basic experience in the mountains. As I'm sure you know Elbrus is not very technical and does not require much mountaineering skill, especially when going with a guided group (we went with Pilgrim Tours). The important is physical fitness, I didnt have the opportunity to do any climbing or backpacking really, just running and biking. Also important to know your limits on the mountain and not push on when you are dangerously tired. Good luck in any case, its not really that hard.

-charles

User Avatar
cabouckaert1

 
Posts: 107
Joined: Sat Dec 09, 2006 1:47 pm
Thanked: 1 time in 1 post

by cabouckaert1 » Sun Oct 28, 2007 6:13 pm

Absolutely, I have nothing but good things to say about Pilgrim Tours. Very professional, fun, and of course they offer the cheapest tour. This is becuase they have quite basic accomadation, meals, etc. But I have no complaints whatsoever. Going with anybody else is a waste of money in my opinion.

User Avatar
cabouckaert1

 
Posts: 107
Joined: Sat Dec 09, 2006 1:47 pm
Thanked: 1 time in 1 post

by cabouckaert1 » Sun Oct 28, 2007 6:14 pm

haha, ik zie juist dat je een belg zijt, zalig ik ook. veel success.

User Avatar
Diego Sahagún

 
Posts: 14465
Joined: Sun Oct 07, 2001 6:21 pm
Thanked: 748 times in 682 posts

by Diego Sahagún » Mon Oct 29, 2007 12:27 am


User Avatar
cabouckaert1

 
Posts: 107
Joined: Sat Dec 09, 2006 1:47 pm
Thanked: 1 time in 1 post

by cabouckaert1 » Mon Oct 29, 2007 10:29 am

Uitrusting:

Deftig skikledij met 3 isoleerend lagen: baislaag (thermische onderhoed), tussenlag (fleece pull), en buitenlag (degelijke skivest - water en wind dicht maar ook ademend). Dan natuurlijk heel wat kleineheden zoals kousen, mutsen, zonnecreme, skibril, etc. Maar dit kan je allemaal vinden op de website van pilgrim tours als je naar equipment list kijkt, www.pilgrim-tours.com. Ook belangrijk om wat lichte kledij mee te nemen voor de trekking en acclimatisatie in het begin, wanneer het nog warm is. Wat betreft echte alpinisme gerief moet je een beetje zelf weten. U hebt ijsstijgers, een ijsbijl, ski stokken, en toch liefste plastieke boten allemaal nodig. Ik heb die allemaal ter plaatse gehuurd van pilgrim (alles te samen voor 70 euro), wat echt goedkoop is. Als ge wilt kunt u dit material zelf kopen, maar dan zit je snel aan 500-600 euro. Ik vind het dus beter om niet ommidelijk die uitusting te kopen voor dat je al wat ervaring er mee hebt. Wat betreft schoenen had ik alleen maar lichte trekking schoenen mee, wat ideal was voor de eerste dagen van de toch.


Visa:

Wel embetant, maar doenbaar. Pilgrim helpt u daar wel redelijk veel mee door u "visa support" op te sturen. Maar tis toch een redelijk lastig procedure. Best gewoon wat over lezen op internet en op de site van pilgrim zo dat je het goed verstaat. Gelukkig voor u is er een russische consulaat in antwerpen, dus daar je moeten naartoe gaan om u "application" in te dienen. Zorg gewoon dat je er vroeg genoeg aan begint (vanaf dat je hebt betalt bij pilgrim kan je beginnen) is het geen probleem, probeer er toch 3 maand op voorant of zo aan te beginen, dan moet je niet stressen.

Zware berg?

Kan niet echt vergelijken maar het viel wel mee, ongeveer wat ik verwacht had. Ik heb de reis georganiseerd voor mijzelf en 7 vrienden. We hebben wel allemaal met momenten last had (bijna iedereen is ook een beetje ziek geweest van de hoogte, ik heb erdoor amper kunnen slapen) maar we zijn uiteindelijk allemaal bovengerakt.

Conditie en ervaring:

We waren allemaal physische redelijk in form, we hebben allemaal wel iets van treining gedan, maar ook niet overdreven eerlijk gezegd. En ook niets van klimmen of trekken of zo, amper fietsen, lopen, zwemmen, etc. Ik persoonelijk heb in de maanden ervoor waarschijnlijk iets van 5 uur sport per week gedaan. Vooral lopen helpt het meest. Ik zou toch zeker zorgen dat je 15-20 km kunt lopen zonder stoppen. Wat betreft ervaring, dat haden wij praktische niet. Ik had ooit een keer de basis van alpinisme geleerd op een kamp in Amerika, maar dat was al jaren geleden. De rest haden simpleweg geen ervaring in alpinisme. Maar voor Elbrus, vooral met Pilgrim Tours is dat ook niet nodig. Ze zeggen het zelf op hun website en ze leren u wat dat je hoeft te kennen ter plaatse.

Excuses voor mijn slechte nederlands, ik heb tot 3 jaar geleden in de VS gewoond, dus mijn niveau van schrijven is nog niet al te hoog.

BTW, als je interesse hebt, er staat en artikel over onze beklimming van Elbrus in de November editie van Grande, de Belgische reis maandlblad.

Veel succes in elk geval!

-charles

User Avatar
cabouckaert1

 
Posts: 107
Joined: Sat Dec 09, 2006 1:47 pm
Thanked: 1 time in 1 post

by cabouckaert1 » Mon Oct 29, 2007 8:54 pm

Verdoeme, heb juist een zot lang text geschreven en was het allemaal kwijt! Opnieuw dan...

U voorbereiding gecombineerd met genoeg fysieke treining zal zeker voldoende zijn.

Heel interessant dat je van plan zijt om Aconcagua te beklimmen. Ik ben het ook sowieso van plan een van de komende jaren. Maar het zal niet zijn voor winter 2008-2009, kben nog student dus dat valt wat moelijk (qua periode en prijs). Je hebt zeker gelijk dat Elbrus een ideale voorbereiding is op Aconcagua. Maar het is ook een hele uitdaging en avontuur op zijn eigen!

Het materiaal van Pilgrim val wel mee. Het is meestal lichtjes versleten (vooral de boten), maar ook niet overdreven. Allesinds voor de prijs dat ze vragen kon ik zeker niet klagen. Wij hebben allemaal ons gerief gehuurd van hun en niemand had er echt problemen mee, dus daar moet je niet over stressen.

Wat ons betreft:

Ik ben een jaar geleden plots op de idee gekomen dat ik een keer een serieuze berg wou beklimmen. Ik dacht eerst mischien de mt. blanc, maar wou eigenlijk wat meer avontuur en langere expeditie, dus ben uiteindelijk op Elbrus gekomen. Ik ging het eerst alleen doen omdat ik geen alpinisten of zo kende, maar heb uiteindlijk ingezien dat sommige van mijn vrienden het ook interessant vonden en heb uiteindelijk 7 van mijn meer sportieve vrienden uit Belgie mee gevraagd. Aangezien dat we nu in groep waren hebben we beslist om ook wat te bezoeken in Rusland, dus hebben wij eerst een week doorgebracht in Moscow en St. Petersburg, wat natuurlijk een avontuur op zijn eigen was en zeker om aan te raden. Eens dat we in Kaukasus waaren was het natuurlijk zalig, de trekking, de beklimming, en al de rest die erbij hoorde waren echt een avontuur en een uitdaging. We hebben uiteindelijk met ons alle 8 op de top van Europa gestaan, wat echt een prachtige moment was.

Zeker doen....

User Avatar
Proterra

 
Posts: 1417
Joined: Sun Dec 05, 2004 6:19 am
Thanked: 126 times in 84 posts

by Proterra » Fri Nov 02, 2007 11:12 am

Ik zou persoonlijk, als het je eerste keer op wat grotere hoogte is, er nog iets bij pakken tussen 3900 en 5600 meter... Dat is een heleboel extra hoogte die je moet overwinnen bij een atmosferische druk van 500-650 Hpa... Zou nogal kut zijn als je op 4500-5000 meter omlaag moet door hoogteziekte...

Groetjes,
Clint.

User Avatar
Proterra

 
Posts: 1417
Joined: Sun Dec 05, 2004 6:19 am
Thanked: 126 times in 84 posts

by Proterra » Fri Nov 02, 2007 11:19 am

Chewbacca wrote:You guys need to start a thread called "Netherlands-Flanders-Afrikaner Team" :D


Just did. :D

User Avatar
cabouckaert1

 
Posts: 107
Joined: Sat Dec 09, 2006 1:47 pm
Thanked: 1 time in 1 post

by cabouckaert1 » Fri Nov 09, 2007 7:04 pm

Sorry dat het zo lang heeft geduurd om te antwoorden. Botten van Pilgrim zullen zeker voldoende zijn om geen frostbite te krijgen, zorgt gewoon dat je genoeg kousen draagt, een paar van mijn vrienden haden last met hun tenen omdat ze niet genoeg kousen aan haden.

3000-3500 euro blijft toch veel geld voor mij voor het moment Aconcagua zal duidelijk pas voor binnen een paar jaar zijn. Ik ga beginnen met goedkopere dingen zoals de alpen en ook een alpinisme cursus of twee in de volgende paar jaren.

Bedankt voor u uitnodiging voor Aconcagua en Petit Mt. Blanc en elk geval, maar Petit Mt. Blanc lukt ook niet voor mij omdat ik in die periode zwaar ga moeten studeren voor mijn examens.

Ik denk dat je wel moet mee gaan met kabelbannen gewoon omdat alle anderen het ook doen en ze gaan de groep niet zo willen splitsen. Wij hebben in elk geval de kabelbaan gebruikt tot in base camp. Ik begrijp wel wat je bedoelt dat je liever zonder kabelbaan naar basecamp gaat, maar uiteindelijk doet praktisch iedereen het op die manier. Van die snowcat begrijp ik ook zeker wat je bedoelt, ik vond het ook belachelijk in het begin en wou het echt niet doen. Uiteindelijk heeft de hele groep beslist om het doen (je moet belslissen te samen met groep) omdat het anders bijna 2 kilometer vertical is (3800-5642), wat op 1 dag toch bijna niet te doen is behalve voor echte pros. De mensen die geen snowcat nemen slapen hoger op de berg (4500 meter of zo) in tenten. Uiteindelijk doe je wel al die stukken met de aclimatisatie beklimmingen de dagen er voor (eerst tot 4100, dan 4500, dan 5000) en je wordt door de snowcat afgezet op 4600 meter. In principe is het een beetje embetant, maar het is voor amateurs bijna de enigste manier om het te doen als je in de barrels blijft slapen.

Veel success en als je nog vragen hebt, geen probleem.

-charles

Next

Return to Europe

 


  • Related topics
    Replies
    Views
    Last post

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests